سفرنامه های من:از هند تا اروپا
چهارشنبه ۱٥ تیر ،۱۳۸٤
سفرنامه هند- ۷ :: طبقات اجتماعی -حمل ونقل و ...

سلام

با تشکر از همه دوستانی که با نظراتشون منو توی بهتر کردن وبلاگ یاری می کنند، توی نظرات پرسیده شده بود فقط سفر هند است یا جاهای دیگه هم هست.باید بگم : نه بقیه جاها مثل: قطر(دوحه)،بحرين(منامه)،پاکستان (کراچی)، انگلستان(لندن-برایتون-کمبریج-آکسفورد) ،فرانسه(پاریس-دیسنی لند)، بلژیک (بروکسل)،آلمان (برلین و درسدن)، ايتاليا(میلان-ورونا-ونیز-فلورانس-پیزا -رم)، ،هلند(روتردام-ماستریخت-خروئینگن-آمستردام-لاهه - اوترخت و ...)و .... بسیاری جاهای ایران عزیزمون هم هست. با تشکر از دوست عزيزم آقای خاطراتچی،برای اینکه خوانندگان فکر نکنند که تو ی هند گير کردم، اسم وبلاگو عوض کردم و گذاشتم : سفرنامه های من: از هند تا اروپا.

بذار اول هند را تموم کنم. هر چند کشور هند اینقدر جاهای دیدنی داره که آدم دلش نمیاد همه اش را نبینه. تازه من همه جای هند را هم نديدم.من توی هند فقط دهلی نو، شهری در راجستان ،آگرا (تاج محل)،جایپور (شهر صورتی)، جهانسی ، وخواجوراهو را دیدم .نوشته بودم که هند خيلی بزرگه. بيخودی بهش نميگن شبه قاره.قسمت اولين سفر راببينيد، نقشه هند رو اونجا گذاشتم.
نکته دیگه اینکه من توی هند (در طول ۲۲ روز) دزد نديدم. شايد يا خيلی خوش شانس بودم يا شايد هم چون هيچ وقت تنها نبودم ویا شاید دزد کمه. ولی آیا اگر شما در تهران ۲۲ روز باشی دزد نمی بینی؟شما خودتون بهتر می تونید قضاوت کنید.البته باید توضیح بدهم که منظورم از دزدی ، کیف زنی توی خیابون و اتوبوس وتاکسیه ، وگرنه دزد همه جا هست(مثلامی تونید خاطرات دوست گرامی خاطراتچی رو درمورد دزدی دوچرخه و سامسونت بخونید). بعدا می گم که حتی آقائی که اومد و حلقه گل گردنمون انداخت هم یه جورائی سرمونو کلاه گذاشت.  

 

جامعه هند یک جامعه منحصر به فردیه. هندوها طبقه ای دارند که آنها را نجس می دانند و حتی از حیوانات هم برایشان کم ارزش ترند.آنها فقط می تونند با همدیگه در ارتباط باشند. جالب اینکه خودشون هم اینو قبول دارند و می گن که قسمتشون اینه و هیچ کاری نمی تونند برای تغییرش بکنند. اینها فقیرترین مردم هندند. من شنیده ام که توی کلکته اینها در خیابان به دنیا آمده ، بزرگ شده ، ازدواج کرده، بچه دار شده و می میرند. دولت هند هم عملا آنها را فراموش کرده است. در مقابل اینها مهاراجا ها هستند که ثروتمند به دنیا آمده و ثروتمند می میرند. اکثر مسلمانان هند هم متاسفانه وضع بسیار نامناسبی دارن. اگه شب بری دم جاما مسجد دهلی نو (همون مسجد جامع خودمونه)، می بینی که هزاران مسلمون ( زن ومرد وبزرگ وکوچیک کنار هم خوابیده اند) و وضع بسیار رقت باری دارن.نکته جالب در مورد جاما مسجد اینه که بعضی مسلمونهای هند معتقدند زنان حق پا گذاشتن توی اون مسجد را ندارن.
توی هند شما می بینید که همه مردم این اختلاف هارو یه جورائی قبول کردند. توی وسیله نقلیه عمومی ، توی قطار ، توی هتل و ... همه جا هر کس بر اساس پولی که داره ازخدمات استفاده می کنه. به نظر من این بهتره تا اینکه فقط پولدارها و پارتی دارها از خدمات استفاده کنند مثلا اگر پول یا آشنا داشته باشی می تونی برای عید بلیت قطار یا هواپیما گیر بیاری و بری مشهد مقدس زیارت،وگرنه امکان رفتن نداری. 

 

مثلا حمل ونقل عمومی شامل این موارد  می باشد:  گاری(می تواند توسط انسان، اسب،گاو،دوچرخه،و یا الکتریسیته به حرکت در آید)- دوچرخه ( پا زدن توسط خود فرد یا فرد دیگر و یا دو چرخه موتور دار)- موتور سیکلت (حداکثر دو نفر و هر دو با کلاه ایمنی ، ضمن آن که بانوان به صورت مورب که پاها به یک طرف آویزان می باشد سوار می شوند که خود ایمنی را هنگام بروز حادثه احتمالی افزایش می دهد) - ریکشا (همون سه چرخه خودمونه ، البته با کمی تغییر جهت نشستن مسافر ، ارزونترین وسیله ای که ما تقریبا همه اش از اون برای حمل ونقل  استفاده  کردیم -عکسشو می تونید همین جا ببینید- توی کراچی هم بود)- ماشین های رولزرویس مشکی و سفيد قدیمی انگلیسی - ماشین های جدیدتر و در نهایت ماشین های تشریفاتی (بسته به پول توی جیبتان می توانيد انتخاب کنيد).

 

 

قطار هم همين طور است: درجه يک (با کولر ،که توی هوای گرم اونجا می چسبه، همراه با يک شيشه بزرگ آب و ليوان يک بار مصرف برای هرنفر، يک کتری آب جوش با چای و قند، املت يا نيمرو، بستنی و خيلی چيزهای ديگه که همه با همون پول بليت داده ميشه و نيازی به دادن پول مجدد نيست) درجه دو (با امکانات کمتر) درجه سه و ... (راستش بقيه را از نزديک نديدم. ما فقط درجه يک سوار شديم ، بقيه درجه ها را می گفتند خيلی کثيف و شلوغه ، حتی گاهی مردم از در و ... آويزانند).

اتوبوس ها هم حتی نردبان داشت که می رفتند و روی سقف می نشستند و يا آويزان می شدند(من فقط از دور ديدم ، سوار نشدم).

 ادامه دارد

جهانگرد مسافر

[خانه | آرشيو | پست الكترونيك ]